AMSTERDAM - Iedereen doet het op zijn eigen wijze, ‘kunst maken’, maar ook ‘kunst aan de man brengen’. Zeker in Corona-tijd. Kunstenaar Edwin Smet, in Nijmegen wonende, heeft een bijzondere manier van verkoop -zonder geopende galerie’s- bedacht!

Een jaar geleden kwam Edwin Smet, boekenontwerper, graficus, uitgever en kunstenaar, met het volgende concept; 52 weken lang zou hij zijn facebook-pagina steeds een werkje aanbieden. Tape en acryl op canvas, 18 x 24 cm. Nog nat van de verf. Prijs 123 euro per werkje: Naam steeds “Tapening”(met een eigen nummer).

Of het werkte? Absoluut: Vele keren hebben mensen ‘verkocht’ te zien/te horen gekregen en moesten weer een week wachten. En elke week was het werk weer ‘anders’. Maar wel een typisch ‘Smet’. Schilderijtjes met tape als basis. Met lijnen, met kleuren, van grillig tot herkenbaarheid. De natuur keert steeds terug. Ook zijn fascinatie voor bomen kwam regelmatig in beeld.

Vandaag is het bij toeval eindelijk gelukt er een... richting Amsterdam te krijgen. Bleek de koper van een ‘Edwin Smet’ daarna pas te lezen dat het werk niet tot die beroemde serie “tapening’ -met een nummer erbij - hoorde…! Kan gebeuren als je begerig digitaal haastig ‘Verkocht’ roept. Maar toch is de Amsterdamse koper blij met deze aankoop: de enige ‘ongenummerde’ Tapening van Edwin Smet uit 2020/2021!

Van de 48 gemaakte werken in 48 weken zijn er inmiddels 45 verkocht. De 3 zijn nog te koop. Nog 4 weken te gaan en dan is dit geslaagde kunstconcept weer voorbij! Chapeau voor bedenker en al die kunstminnende facebookvrienden: www.edwinsmet.eu